Povestea
Istoria mereu ne relatează în termeni superlativi evenimentele
și luăm concluziile ca fiind de la sine înțelese. Oamenii,
importanți sau mărunți, sunt măcinați de istorie și de obicei
folosiți ca scuză pentru un rezultat istoric. Dacă ne gândim
bine, chiar și oamenii „importanți” ai istoriei au fost oameni
și atât.
Mereu îmi place să citesc dintr-un izvor istoric sau să privesc
o imagine veche și să îmi imaginez contextul. Mă gândesc la
oamenii simpli care trăiau în perioada respectivă, la toate
lucrurile banale pe care ei le făceau și la preocupările pe care
le aveau. (La fel ca și noi, astăzi).
Dacă priveşti astfel, toată istoria se transformă, dintr-o
înșiruire de date și cifre, în ceva uman, maleabil, într-o
metaforă despre vremurile actuale.
Orașul Bistrița a trecut prin transformări majore iar fiecare
element urban reprezintă un act de voință din partea cuiva. Fie
că ceva s-a făcut bine sau rău, a existat o sursă: omul.
Am pictat această serie, preocupat fiind de identitate. Am călătorit
mult! Oriunde m-am dus, am vorbit despre orașul meu natal, despre
Biserica Evanghelică și despre arhitectura săsească. Mi s-a părut
mereu normal. Totuși, pe măsură ce am citit mai multă istorie
locală, am realizat un fapt simplu: noi, românii, nu suntem
menționați în istoria orașului și nu am fost acceptați decât foarte
târziu.
Lucrurile pe care le consideram ca fiind parte componentă a
identității mele nu aparțin de fapt înaintașilor mei și astfel a
apărut o disonanță cognitivă.
În serile și nopțile în care am pictat cele 60 de țigle, am căutat
răspunsuri la aceste întrebări: Cine sunt eu? Care este identitatea
mea? Este suficient ceea ce sunt? Ceea ce sunt mă mulțumește?
Aceste picturi nu vor să dea răspunsuri la niciuna dintre
întrebările de mai sus și nici să prezinte imagini frumoase din
oraș. Ele sunt pictate ca să ne facă să ne punem întrebări, să
căutăm ordinea în haos.
Tiparele reprezintă o încercare a minții umane de a găsi ordine
în haos.
Galeria foto
Vernisaj
Vernisajul expoziției „Tipare” s-a dorit a fi mai mult decât
prezentarea unor lucrari frumoase, am dorit să ofer celor care
au participat o experiență!
Încă de la intrare au fost întâmpinați de o domniță adusă din
alte vremuri care a cântat melodii vechi, uitate. În același
timp mirosul de mere și scorțisoară a avut menirea de a-i
transpune într-o epocă și perioadă de demult.
Cei care au urcat pe scări au fost invitați să atingă bucățille
de țigle vechi despre care știm că au fost modelate de un
artizan cu mai bine de 200 de ani.
Pe spatele fiecărei țigle se găsește „ciocul”, acea bucată de
lut, proeminentă care îi permite țiglei să rămână așezată pe
acoperiș. Un detaliu interesant este că fiecare „cioc” are de
fapt amprenta degetului mare a celui care a modelat-o.
Pereții laterali ai expoziției au cuprins un avertisment: ”Veți
cunoaște adevărul iar adevărul vă va face liberi”
De asemenea în timpul vernisajului au fost proiectate imagini cu
Bistrița veche însoțite de întrebări la care cei prezenți au fost
invitați să își răspundă:
”Cine vei fi când nu vei mai fi?” și „Cine ești atunci când ești
singur?”.
Într-o laterală, pe o masă de lemn, o altă domniță a frământat
aluatul pentru pâinea ce urma să fie pusă la copt. Un reflector
asigura lumina de sus care să pună în evidență personajul. Lângă
această scenă se găsea un al 2-lea avertisment: „Atenție! Memoria,
Identitatea, Comunitatea, Realitatea. Fragilă!” De prea multe ori
luăm lucrurile ca fiind date de la sine dar ele se construiesc și
trebuie să luptăm pentru ele.
Expoziția și-a dorit să nască întrebări și să deranjeze!
Prețul acestui demers a fost timpul sacrificat, pe care nu l-am
petrecut cu familia. Pictând seara, de prea multe ori am văzut
copiii plecând la somn fără o vorbă bună sau o poveste din partea
mea. Pentru asta îmi pare rău!
Sunt recunoscător pentru fiecare persoană care a ales să iasă din
cotidian și să participe la vernisaj! Vă mulțumesc!
În galeria foto alăturată se găsesc imagini din timpul vernisajului.
Tehnica utilizată
Lucrările sunt pictate pe țigle ceramice salvate de pe
acoperișul unui imobil vechi de aproape 200 de ani și mi-au fost
donate de către Tomi Pavel din localitatea Unirea.
Țiglele au trecut prin tratament de curățare și ușoară
restaurare dar s-a profitat de textura obținută de către acestea
de-a lungul timpului. Pe mare parte dintre acestea se poate
observa mușchiul care s-a format în timp deasupra și care a
lăsat un tipar natural ca o amprentă. Am considerat că acesta
este caracterul special al materialului și l-am respectat.
O parte dintre țigle păstrează urma artizanului care le-a
modelat prin diferite defecte, urme ale degetelor și înscrisuri
originale. Nici o țiglă nu are dimensiuni exacte iar acest lucru
cred că le oferă unicitate.
M-am lăsat inspirat de fiecare țiglă în parte. Atunci când am
luat-o în mână am privit-o o perioadă pentru a observa
materialul și a-l lăsa să vorbească de la sine.
Pictura s-a realizat cu culori acrilice folosind 2 nuanțe de
maro (dintre care unul metalic) și alb gesso.
La primele lucrări din serie s-a realizat un desen cu cuțitul de
paletă și ulterior s-a intervenit cu alb, așezat și el cu
ajutorul cuțitului de paletă. După primele 20 de lucrări s-a
intervenit și cu o pensulă subțire pentru a evidenția anumite
detalii. Ultimele lucrări din serie au fost realizate pe baza
unui desen prealabil trasat cu liniarul, evidențiat cu cuțitul
de paletă și pictat în detaliu cu pensula.